lisajalmefors.blogg.se

En blogg som handlar om stort och smått. Mamma till fyra barn, varav tre med extra behov, har sina utmaningar. Mitt jobb är min fristad många gånger. Och jag tror att jag har ett av dom roligaste jobben som finns, om inte annat det mest udda.

Funderar

Publicerad 2020-07-18 21:04:18 i Livet, funderingar,

Kanske inte så mycket funderande, det är lite mer åt oro hållet. Och jag vet inte om vilken av alla funderingar jag ska skriva om. 
 
En sak som jag funderat många gånger på är varför många är så snabba med att kritisera och många gånger hacka på andra i olika FB grupper. Om man inte har hela bilden, varför ska man då ens yttra sig? Hur kommer det sig att dom personerna alltid ska ha rätt, och precis alla andra har fel. 
Tack och lov är dom inte många, men det räcker gott och väl med dom som finns. Dom kan inte tänka sig in i andras situation. Utan måste kritisera direkt något inte passar in i deras världsbild. 
 
Alla har det inte bra. Alla mår inte bra. Skrämmande många som är hemlösa. Många som kämpar med ekonomi. Våld. Rädsla. 
Istället för att tala om för dessa personer hur allt ska vara, och att "det är bara att", kanske man ska ta några minuter till att faktiskt lyssna. Några minuter extra till att försöka sätta sig in i den andra personens tillvaro. Det är kanske inte alla gånger vi kan förstå, men bara att lyssna gör enormt mycket. 
 
Är det ett sätt att skydda sig? Skydda sig från sådant som är skrämmande? Det måste vara så. 
 
Jag följer bland annat en sida på FB som heter Vid din sida, där detta fenomen är ganska vanligt. Det är många pekpinnar, mycket tyckande och egna värderingar. 
Vid din sida är något helt fantastiskt som borde få mycket MYCKET mer för att kunna hjälpa alla fattiga pensionärer. Vissa är även hemlösa. 
Sverige 2020. 
 
Eldsjälar har kunnat bygga upp något helt fantastiskt för dessa människor. Företag har donerat både tid, mat och prylar. Många skänker pengar för denna otroliga verksamhet. 
Ändå finns det människor som ska komma med pekpinnar, eller tala om när något inte är bra. Faktiskt när de anser att något är fult. 
Varför inte glädjas, varför inte komma med glada tillrop? 
Är det för att man inte vill se att det finns ett problem i vår Svenska välfärd?
 
Men varför väljer man att vara ett troll? Är det inte trevligare att sprida lite glädje? Kärlek? 
Hur kommer det sig att det är så viktigt att trycka ner andra? Hur dom ser ut? Hur dom är?
 
Återigen, vi lever i 2020 och mobbing finns fortfarande. Både i stort och smått. Jag tycker det är väldigt märkligt. 
Vuxna människor som kan kalla tonåringar för horor, för blusen är för urringad. Vuxan som kallar barn för äckliga.
Om inte vuxna kan uppföra sig, hur ska vi då kunna förvänta oss att våra barn/ungdommar ska uppföra sig?
 
Jag kan inte utveckla det mer än så här. Eller jo det kan jag, men då skulle ni förmodligen inte orka läsa allt. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2020-07-19 08:28:24

Jag kan bara hålla med.
Det gäller många sidor. Det har varit vissa gånger som man inte vill skriva något alls för att man vet att man kommer få en massa skor bara för att man kan komma med en egen åsikt.

Svar: Anfall är bästa försvar, en metod som skrämmande många använder sig av. Speciellt när det är något som personen inte förstår, eller passar in i deras världsbild.Jag passar mig väldigt noga med vad jag skriver på FB. För det är många som väljer att missförstå.

Många kramar till dig!
Lisa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa

Jag har gjort en massa konstiga saker i livet. Mitt liv är långt ifrån tråkigt. Jag har lite för mycket utmaningar, och lite för många uppförsbackar. Samtidigt som jag aldrig någonsin skulle vilja byta bort mitt liv med någon annan. Mitt jobb är milt sagt varierande. Allt från att sitta vid skriv bord till att hjälpa till... jag vet inte vad... Byta hjul på bilar, hämta bilar på verkstad, hämta besökare, hjälpa till vid polisen övningar. Det sistnämna är så galet givande och utmanande.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela