lisajalmefors.blogg.se

En blogg som handlar om stort och smått. Mamma till fyra barn, varav tre med extra behov, har sina utmaningar. Mitt jobb är min fristad många gånger. Och jag tror att jag har ett av dom roligaste jobben som finns, om inte annat det mest udda.

En dag i Stockholm

Publicerad 2023-08-18 23:19:50 i Livet,

Insåg för ett par veckor sedan att jag inte varit på Nordiska museet, aldrig faktiskt. Inte ens med skolan. Har ingen som helst aning om vad för typ av utställningar dom har. Men det visade sig att dom hade ett om modet för kvinnor, 1902 till1966. Mer specifikt Houte Couture som skapades på NK Franska Damskrädderi. 
Detta är en utställning som min mamma ville se, så vi bestämde oss för en mor och dotter dag. 
 
Wow. Galet vilka vackra klänningar som skapades. Jag kan inte säga syddes, för varje klänning är en kreation i sig. Varje plagg är handsydd och skapad för en specifik person. 
Klänningarna från 40 och 50 tal är helt klart mina favoriter. Dräkterna ska vi inte ens tala om. Stilrena, klassiska och så otroligt feminina! I mina ögon girlpower. 
 
Många av kläderna är inlånade från privatpersoner, men även andra museer. 
Så häftigt att de finns bevarade. Önskade att jag kunde hitta en undangömd kläd skatt. Speciellt från 40 och 50 tal. Skulle vara alldeles... alldeles underbart....
Denna dräkt är en av favoriterna. Tror den är inspirerad av Dior huset.
Alla kläder skapades i NK´s atelje, under övervakning av Kurt Jacobson och/eller Pelle Lundgren. De skapade fantastiska kläder inspirerade av dom franska modehusen.
Bara skisserna i sig är så häftiga!
Prover på olika pärlbroderier.
Mer feminint än så här kan det inte bli!
Tro inte att vem som helst kunde vara kund på NK. Man var tvungen att bli rekomenderad av en annan kund för att komma dit. Om man inte hette Greta Garbo (som jobbade där innan hennes karriär tog fart) eller Ingrid Bergman.  
 
Efter besöket tog vi en promenad genom Strandvägen, bort till Kungsträdgården. Massor med människor och massor med båtar, massor att titta på helt enkelt. 
Strandvägens vackra fasad. 
Mötte fyrbentingarna från Livgardet.
Hoppas ryttarna får sina nya hjälmar snart. Dom "vanliga" tar bort en del av hela upplevelsen. Jag förstår varför man valt att göra så här, men ändå....
 
Utställningen på Nordiska museet håller på till den 1 oktober. Liten utställning, men är väl värt ett besök!
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa

Jag har gjort en massa konstiga saker i livet. Mitt liv är långt ifrån tråkigt. Jag har lite för mycket utmaningar, och lite för många uppförsbackar. Samtidigt som jag aldrig någonsin skulle vilja byta bort mitt liv med någon annan. Mitt jobb är milt sagt varierande. Allt från att sitta vid skriv bord till att hjälpa till... jag vet inte vad... Byta hjul på bilar, hämta bilar på verkstad, hämta besökare, hjälpa till vid polisen övningar. Det sistnämna är så galet givande och utmanande.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela