lisajalmefors.blogg.se

En blogg som handlar om stort och smått. Mamma till fyra barn, varav tre med extra behov, har sina utmaningar. Mitt jobb är min fristad många gånger. Och jag tror att jag har ett av dom roligaste jobben som finns, om inte annat det mest udda.

Okey, så här är det...

Publicerad 2018-05-29 12:49:34 i Livet,

jag tycker inte om läkare. Jag tycker VERKLIGEN INTE om läkare. Ja, det stämmer att jag måste gå ner i vikt. Det är helt korrekt. Men jag vill inte ha det ingnuggat varje gång jag träffar en läkare. Och det absolut minsta jag behöver är läkare med förutfattade mening. "Hon är överviktig, så hon äter helt klart skräpmat flera gånger i veckan."
Senast idag fick jag lyssna på vad som är bra och dåligt. Då har han inte ens frågat:
1. Vad jobbar du med?
2. Vad gör du på fritiden?
3. Vad äter du, och hur mycket?
 
För då kunde jag ha svarat:
1. Sitter minimalt vid skrivbord. Rör mig hyfsat mycket. Har ett ganska fysiskt arbete.
2. Jag har hästar, hundar och barn. Så det blir en hel del rörelse hemma också. Skräpmat har det blivit väldigt mycket mindre av! Ett par gånger i MÅNADEN.
3. Frukost, lunch och middag. Inga överdrivet stora portioner. Tyvärr tycker jag om bullar och kakor. Här skulle jag nog kunna ta bort en hel del.
 
Då kan vi fundera lite på varför jag är så överviktig. För jag borde inte väga fullt så mycket. Men återigen jag tycker om att fika. På detta har jag haft ont i en fot det senaste året, vilket har gjort att jag inte kan gå så mycket som jag vill. Ridningen har jag lagt ner helt. Sitta och köra ponny ger ju inte mig någon direkt motion. 
Mår jag dåligt, rent mentalt, så har jag en tendens att småäta. Osv osv. Med andra ord, jag är inte dum. Jag VET vart problemet ligger. 
Att då träffa läkare som (faktiskt) hoppar på mig om detta, det blir det inte bättre av. Snarare tvärtom. Jag blir grinig, ledsen och sårad = tröstäter. 
 
Sjukvården, ni kan dra åt "#¤%&//
 
Men det är "bara att".... Kom hit så ska jag bara "bara att:a" dig!!!
 
Idioten till dietist som jag träffade, hon tog nog priset. Jag fick veta att det är en konspiration från läkemdelsföretagen att LCHF-metoden inte fått så stor genomslags kraft inom sjukvården. För om fler skulle äta enligt den modellen så skulle företagen sälja mindre mediciner.... PÅ RIKTIGT????? Detta sitter hon och säger! Till mig. 
 
Jag talar om för henne att jag inte klarar av LCHF pga allt fett man ska trycka i sig. Min mage säger stopp. 
"..... Kan du äta bacon?"
Äh VA??!? LCHF är ju inte BARA BACON!!
Behöver jag ens tillägga att jag inte gick dit igen....?
 
Så nu ska jag ta min överviktiga kropp och hälla i mig lite LOKA, Svära lite till över de idioter som jobbar inom sjukvården. Nej alla är inte idioter. Men jag har lyckats pricka in varenda en av dom. 
 
Så nu fick jag det sagt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa

Jag har gjort en massa konstiga saker i livet. Mitt liv är långt ifrån tråkigt. Jag har lite för mycket utmaningar, och lite för många uppförsbackar. Samtidigt som jag aldrig någonsin skulle vilja byta bort mitt liv med någon annan. Mitt jobb är milt sagt varierande. Allt från att sitta vid skriv bord till att hjälpa till... jag vet inte vad... Byta hjul på bilar, hämta bilar på verkstad, hämta besökare, hjälpa till vid polisen övningar. Det sistnämna är så galet givande och utmanande.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela