lisajalmefors.blogg.se

En blogg som handlar om stort och smått. Mamma till fyra barn, varav tre med extra behov, har sina utmaningar. Mitt jobb är min fristad många gånger. Och jag tror att jag har ett av dom roligaste jobben som finns, om inte annat det mest udda.

Något kul!!!!

Publicerad 2019-12-18 14:10:59 i Livet,

Jag har varit tillräckligt pessimistisk. Men jag måste verkligen poängtera att vädret inte är bra för mitt humör. Ok, det är inte bara vädret. Men strunt i det.
 
Detta inlägg är helt klart mer inriktat till alla hästmänniskor... För jag har funderat ett ta på det här med hingstar.
Hur kommer det sig att så många i hästvärlden gärna målar upp hingstar som någon sorts monster? Hingstar går inte att hantera på ett bra sätt. När du ska leda en hingst så måste du ha stigbett och kedja, helst dressyrspö också. 
 
Hingstar kan inte stå med andra hästar. De kan inte stå i ett stall med ston. Och de kan absolut inte gå med andra hästar.
 
Vad kommer detta ifrån? Ingen aning. Inte den blekaste. självklart finns det individer som funkar på det sättet jag beskrivit. Men majoriteten av hingstar funkar precis som andra hästar.
Dessutom finns det ston som inte kan gå med andra hästar. Och som måste ledas med stigbett och kedja.
Så för att sammanfatta detta VÄLDIGT mycket, så hästar individer (precis som människor). Alla hästar funkar på olika sätt. 
 
Nu till vårat troll till hingst. Han är två år, snart tre, och vet hur man uppför sig. Självklart kan han bli rastlös, men han ÄR unghäst fortfarande. Det intressanta är att han uppför sig bra mycket bättre än många tävlingsghästar som är övertaggade. 
I grunden är han en väldigt trevlig liten herre. Med bra huvud. Han har verkligen fått dom absolut bästa förutsättningarna. 
Men det finns en sak som jag tror har gjort VÄLDIGT mycket för hans utveckling. Och det är att han får gå med en hingst som är mycket äldre än honom. Campero 17 år. Dessutom står han bredvid ett sto i stallet. Endst boxvägg, inget galler. Så dom kan hälsa på varandra när Sessan känner för det. Jag tror dock att hon är släkt med någon form av piraya.....
 
Både Bombur och Campero är väldigt mycket hingst i sina karaktärer, men samtidigt så är dom båda två väldigt lyhörda! Framför allt Campero, som har mer erfarenhet och uppfostran än Bombur. 
Slänger med en bild från i sommras på dom vilda hingstarna.
Önksar att fler kunde se hingstar för vad dom egentligen är. Hästar. Inte monster.Om det nu skulle vara så att dom faktiskt ÄR monster, då kanske det skulle funderas lite på om dom fått någon uppfostran. Om dom fått lära sig vart gränsen går. Hur det förväntas att dom ska uppföra sig. 
Bombur är väldigt macho i sitt rosa täcke och flätor. 
 
Nu ska ni inte tolka detta till att jag anser att alla ska skaffa hingst. Absolut inte. Utan snarare uppmana till att faktiskt se HÄSTEN som finns framför dig. Se till individen. 
Hingstar behöver inte innebära problem!
 
Unge herr Bombur såg inte riktigt syftet med att ha ett tält på sig. Otroligt onödigt. Men med det här jäkla vädret så har han inget att säga till om!
 
Till sist! Nu är det bara tre månader kvar tills vi får tillökning i Familjen Shetlandsponny. Ni anar inte hur sjukt spännande det är. Och nervöst!!
 
1 vecka gammal Bombur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa

Jag har gjort en massa konstiga saker i livet. Mitt liv är långt ifrån tråkigt. Jag har lite för mycket utmaningar, och lite för många uppförsbackar. Samtidigt som jag aldrig någonsin skulle vilja byta bort mitt liv med någon annan. Mitt jobb är milt sagt varierande. Allt från att sitta vid skriv bord till att hjälpa till... jag vet inte vad... Byta hjul på bilar, hämta bilar på verkstad, hämta besökare, hjälpa till vid polisen övningar. Det sistnämna är så galet givande och utmanande.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela