lisajalmefors.blogg.se

En blogg som handlar om stort och smått. Mamma till fyra barn, varav tre med extra behov, har sina utmaningar. Mitt jobb är min fristad många gånger. Och jag tror att jag har ett av dom roligaste jobben som finns, om inte annat det mest udda.

Vet ni vad?!

Publicerad 2020-07-10 22:39:00 i Livet, familj,

Jag är trött, GALET trött. Men på ett bra sätt, riktigt skönt. Jag ser fram emot att lägga mig, efter att jag har sett min favorit film. Hidden figures. En sannslöst bra film. 

Jag och Monster nr 3 har tapetserat om i hennes rum. Och det blev fantatiskt bra. En tapet med pioner i dova mörklila färger. Tror det kommer passa Fröken ADHD super. Om inte annat så fick hon ett helt nytt rum, som hon vill ha det. Hon passade på att möblera om lite, vilket gjorde att rummet känns mycket större. Monster är galet nöjd. Och är Monster nöjd, så är jag nöjd.
Hon har dessutom fått göra det mesta själv, skruva loss lampan och alla kontaktuttag. Hon fick även uppdraget att måla om två väggar. Eller snarare snygga till med vit färg. 
Tapeterna var det mönsterpassning på, så det ville hon inte rikigt ge sig på. Men hon fick inte en chans att slappa. Utan fick assistera. 
 
Litet Monster fick tillbringa nästan 4 veckor på sommarskola, hon kämpade på galet bra. Men tyvärr fanns ingen riktigt plan, så det blev inte alls som vi tänkt. Men hon försökte, och hon kämpade. 
Så ett "nytt" rum var det minsta vi kunde ge henne. 
Min baktanke var lite att försöka lyfta henne lite också. För Monster har lyckats trycka ner sig själv rejält. Hon anser att hon är ett "miffo", dum i huvudet. Hon klarar ingenting. 
Spelade ingen roll vad vi sagt till henne. Vi nådde inte fram. 
 
Men att lära henne hur man tapetserar om ett rum, fick henne att börja tänka i en helt annan bana. Och hon fick göra något praktiskt som gav ett omedelbart resultat, ett positivt resultat. Viktigast av allt, jag visade henne att hon faktiskt KAN!!
Som förälder får man tänka lite utanför låda. 
 
Ledsen älskling att jag tömde kontot idag..... men det var det värt!!! Det var länge sedan vår unge var så nöjd med sig själv, och lite mallig! 
 
Kontakten ska skruvas bort. Monster tyckte det var lite läskigt, men hin tvekade inte att göra det. Och vi hade en lilten mini genomgång hur kontakter funkar. 
Fröken fräken tog sitt uppdrag med att rolla klister på väggen, på fullaste allvar.  Det var lite trångt, men vi löste det. Och vi fick till det!!
Tapeterna på plats, sängen tillbaka. Monster Hjärtat passade till och med på att bädda rent. 

Alla liste sitter på plats igen. Sänglampan är tillbaka på plats. Eluttagen sitter, precis som lysknappen. Till och med gardinstången är tillbaka skruvad! 
Hon är galet duktig, mamma Monster!

Gudarna ska veta att vi har bråkat de senaste veckorna. Senast igår hade vi en sammandrabbning som hette duga. Och i förrgår. 
Men ni kan inte ana så stolt jag är över henne! För någonstans så vill hon, hon vill så förtvilat gärna att det ska bli bra. Men blir det motgångar så kan hon inte hantera det. Hon ger upp. Tro det eller ej, med tanke på alla gånger som jag predikat om att inte ge upp. Hon är anledningen till det. Och hon är den största anledningen till att jag inte kan/får/vill ge upp. Om jag ger upp, vad händer då? 
 
Jag är samtidigt så galet stolt över henne! Jag är stolt över alla våra fyra tjejer!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa

Jag har gjort en massa konstiga saker i livet. Mitt liv är långt ifrån tråkigt. Jag har lite för mycket utmaningar, och lite för många uppförsbackar. Samtidigt som jag aldrig någonsin skulle vilja byta bort mitt liv med någon annan. Mitt jobb är milt sagt varierande. Allt från att sitta vid skriv bord till att hjälpa till... jag vet inte vad... Byta hjul på bilar, hämta bilar på verkstad, hämta besökare, hjälpa till vid polisen övningar. Det sistnämna är så galet givande och utmanande.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela